4 kul fakta om Picasso!

Pablo Picasso är en av världens mest kända konstnärer genom tiderna. Här kommer lite intressant fakta om honom som du kanske inte visste!

1. Picasso var faktiskt döpt till ”Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso”! Alla namn förutom de två sista är förnamn och valdes för att hedra helgon och släktingar i Spanien.

2. Picassos första ord var ”piz”, kort för det spanska ordet för penna, ”lápiz”. Konstnär redan då!

3. År 1909 grundade Picasso en konströrelse känd som kubism tillsammans med Georges Braque. Det var franska konstkritikern Louis Vauxcelles som först kallade det ”bizarre cubiques” eller kubism, efter att han hade lagt märke till att Picasso och Braques målningar var ”fulla av små kuber”.

4. Picasso var flera år före hans klasskamrater som alla var fem till sex år äldre än honom. Men Picasso var en olydig liten påg som inte alls gillade att bli tillsagd och fick därför ofta kvarsittning.
       ”Jag blev utslängd till ”calaboose” för att jag var stygg – en bar cell med vita väggar och en bänk att sitta på. Men jag gillade det, för jag tog alltid med mig ett skissblock och målade oavbrutet… Jag kunde stanna där för alltid för att måla utan att stanna.”

le-guitariste-picasso

Le Guitariste (Gitarristen) av Pablo Picasso från 1910

Kommentera

